كنزي مدبولي عن انتقادات "فرصة من ذهب": "ناس عايزة تقلل مني"
البلوجر كنزي مدبولي
اشتهرت بـ"بنت خالة البنات" عبر منصات التواصل الاجتماعي، لتقديمها برامج بسيطة قائمة على التمثيل، إلى أن لعب ارتباطها عام 2017 دورًا محوريًا، ومنذ هذه اللحظة، باتت تقدم محتوى يتناول مشكلات المرتبطين، حتى ذاع صيتها، إنها البلوجر كنزي مدبولي التي طرحت أول أعمالها الأدبية “فرصة من ذهب” بمعرض القاهرة الدولي للكتاب 2024، وهي الرواية التي لاقت إقبالًا كبيرًا من الجمهور.
كنزي البالغة من العُمر 25 عامًا، التي نجحت في تأسيس قاعدة جماهيرية في السنوات الأخيرة، بفضل حضورها الدائم عبر منصات التواصل، حظي حفل توقيع روايتها بإقبال واسع من جانب متابعيها، بشكل لفت الأنظار داخل المعرض.
ورغم الحفاوة الواسعة التي شهدها حفل التوقيع، إلا أن عددًا من رواد مواقع التواصل انتقد البلوجر، بزعم عدم إلمامها بآليات الكتابة الأدبية، مع إرجاع الإقبال على شراء روايتها إلى حضورها على السوشيال ميديا فقط.
“ناس عايزة تقلل مني”
“دي ناس سامعة عني، وعايزة تقلل مني، وأنا متأكدة إنهم لو شافوا المحتوى اللي بقدمه هيحبوني”، بهذه الكلمات ردت كنزي على الانتقادات التي وجهها لها البعض، مؤكدة أنها تحترم كل الناس المنتقد لها قبل الداعم، على حد قولها.

رسالة للمنتقدين
البلوجر قالت لـ"تليجراف مصر"، “مش قادرة أصدق الإقبال اللي حصل في المعرض أثناء توقيع روايتي، دعم وحب في كل مكان، ورغم فرحتي بالناس بس كنت متوقعة إن هلاقي كلام غريب عليّ، معنديش مشكلة مع الانتقادات، بس مينفعش الإهانة”.
وتابعت كنزي، “ بالنسبة للناس اللي بتسأل أنا مين!، ده طبيعي إن فيه ناس متعرفنيش، والناس كلها على راسي، أنا بحترم الجميع، وأدعو الناس اللي متعرفش تدخل تشوف المحتوى اللي بقدمه وتعرف قبل ما تحكم”.

فكرة رواية “فرصة من دهب”
وأضافت “الرواية مش مرتبطة بحياتي الشخصية، بداية الفكرة كان في عام 2020، حينما طلب مني كتابة سيناريو في كلية الإعلام، وقتها حسيت إني عايزة أكتب فكرة حلوة، وكتبت فرصة من دهب، كانت 7 صفحات، وخدت درجتي، واتركنت في الدرج، ودعيت ربنا إني أكتب رواية بالفكرة دي وتطلع للنور.. واستجاب”.
أسباب الانسحاب من المعرض
وأوضحت كنزي، “اللي حصل في المعرض ده حاجة ضايقتني وعيطت بسببها، عشان مكنتش عايزة أمشي وأسيب الناس، بس كان غصب عني، ووعدت بنات خالتي بحفلات توقيع الفترة القادمة خارج المعرض، ومش همشي لحد ما آخر شخص يمشي، ومحدش يزعل مني”.
“الناس أهم من الرواية”
وأكملت البلوجر، “شراء الرواية بالنسبة لي ميجيش حاجة جنب خاطر الناس وحبهم ليّ، وفرق معايا كل شخص جالي مخصوص عشان يشوفني، حب الناس رزق من ربنا، وربنا يعلم إن بحب كل الناس سواء اللي انتقدني أو اللي دعمني”.
الهجوم بداية النجاح
وختمت كنزي بالقول، "أنا بحب الكتابة من سن 18 سنة ودي نعمة ربنا أكرمني بيها، واتعلمت إن بداية أي حاجة هيكون عليها هجوم، ولو خدت فرصة التمثيل هيكون فيه هجوم مش الرواية بس، وعلى قد ما في كلام سلبي، بيكون فيه أضعافه كلام حلو، شوفت دعم كتير، وهحسن من نفسي وهطور من أسلوب كتاباتي الفترة الجاية".
الأكثر قراءة
-
ظهرت رسميًا.. موقع نتيجة الصف الثالث الإعدادي محافظة الدقهلية الترم الأول
-
ظهرت رسميا، رابط نتيجة الصف الثالث الإعدادي الترم الأول 2026
-
هل غدًا الخميس 29 يناير 2026 إجازة رسمية في مصر؟
-
لينك نتيجة الصف الثالث الإعدادي محافظة الجيزة الترم الأول 2026
-
نتيجة ثالثة إعدادي محافظة الإسكندرية 2026 بالاسم
-
نتيجة الشهادة الإعدادية محافظة الغربية برقم الجلوس 2026، رابط الاستعلام
-
هل غدا إجازة رسمية بجميع المصالح الحكومية والبنوك؟
-
نتيجة الشهادة الإعدادية محافظة الجيزة بالاسم الترم الأول 2026
أخبار ذات صلة
عبدالعاطي لقيادات الخارجية: المرحلة دقيقة والدبلوماسية مهمة لحماية مصالح مصر
28 يناير 2026 11:22 م
مستهدفا 391 عضوًا في سنة أولى برلمان، اختتام برنامج تدريب النواب الجدد
28 يناير 2026 11:18 م
تكليف هشام الليثي للقيام بأعمال أمين "الأعلى للآثار" لمدة 6 أشهر
28 يناير 2026 05:51 م
بعد تحصيل أجرة زائدة، السائق الطماع في قبضة الأمن بالأقصر
28 يناير 2026 09:41 م
بحسب قانون الإيجار القديم، خريطة تقسيم مناطق السلام بالقاهرة
28 يناير 2026 09:38 م
لتخفيف التكدس، تفعيل الدفع بالفيزا في الخط الثالث للمترو وقطار LRT
28 يناير 2026 08:23 م
أزمة داخل بيت الأمة.. أباظة يرد على اتهامات البدوي بشأن شيوخ الوفد
28 يناير 2026 08:03 م
"كرامة المواطن خط أحمر".. بيان عاجل من "المصريين الأحرار" بشأن "ريم الخليج"
28 يناير 2026 07:43 م
أكثر الكلمات انتشاراً